Finanstilsynet advarer mot forbrukslån.

– Forbrukslån har høy rente, og manglende betjeningsevne kan påføre mange enkeltpersoner betydelige belastninger. Tapene på slike utlån kan øke betydelig. Bankenes omdømme kan også bli svekket. Bankene bør kjenne et særlig ansvar for å ivareta kundenes langsiktige interesser når de tilbyr slike lån, sier direktør Morten Baltzersen i Finanstilsynet.

Morten Baltzersen, sjef i Finanstilsynet

Morten Baltzersen, sjef i Finanstilsynet

VOKSER STERKT
Advarslene kommer i tilsynets siste rapport, Finansielt utsyn. Forbrukslån utgjør en liten del av husholdningenes samlede gjeld, men denne gjelden vokser sterkt, og markedet er preget av meget aktiv markedsføring fra banker og finansieringsforetak, påpeker Finanstilsynet.

LES OGSÅ: Seks tegn på at privatøkonomien din er i fare

UORDEN I ØKONOMIEN
Kommunikasjonsansvarlig Kristine Jeanette Vestad i Bank2 forteller at banken får mange henvendelser fra folk som har fått uorden i økonomien på grunn av spesielt forbrukslån og kredittkortgjeld.
– Mange har tatt opp flere smålån som etterhvert blir vanskelige å betjene. Dermed kommer misligholdet og betalingsanmerkningene. De som tar kontakt ønsker å få refinansiert misligholdet og ikke minst en økonomisk omstart, sier hun.

Kristine Jeanette Vestad er kommunikasjonsansvarlig i Bank2

Kristine Jeanette Vestad er kommunikasjonsansvarlig i Bank2

– Er markedsføringen fra banker og andre kredittinstitusjoner for aggressiv?
– Noen vil nok oppleve det slik. Samtidig er det slik at man blir kredittvurdert og er man økonomisk ren med fast inntekt ville det være feil å få avslag. Folk har et selvstendig ansvar for ikke påta seg mer gjeld enn det som kan håndteres, sier Vestad.

– Hvordan bistår dere kunder som har gått på en økonomisk smell?
– Først og fremst er vi konstruktive. Det siste vi bruker tid på er å gni salt inn i det økonomiske såret. De som tar kontakt har allerede kommet til en erkjennelse om at økonomien er kommet ut av kontroll og at de trenger hjelp. Da kan man umiddelbart se på løsninger.

– Finnes det en typisk kunde?
– Nei, kundene kommer fra alle samfunnslag. Vi har hatt store artister, idrettsprofiler, direktører og den vanlige mannen i gata. Det er ikke typisk fattige som henvender seg til oss, men folk som erkjenner overforbruk over en periode.

– Dere er nokså alene om å refinansiere folk som også har mislighold, er det ikke stor risiko forbundet med dette?
– Risikoen er svært lav. De vi hjelper har et sterkt ønske om å rydde opp. Det er naturligvis viktig at man gjennom en refinansiering og sikkerhet klarer å betjene den nye løsningen. Vi har erfaringer som strekker seg tilbake til 2005, og erfaringene er jevnt over gode, svarer Vestad.

LES OGSÅ: Slik fikk Kåre en økonomisk omstart