Tre av ti nordmenn synes det er skamfullt å ha dårlig råd. Det synes ikke Petter Bjørnstad i Bank2 det er noen grunn til.

Nær 30 prosent av oss føler skamfullhet når økonomien ikke strekker til. Det viser en nasjonal meningsmåling Infact har utført for Bank2.

Symbolet på lykke

– Vi lever i en tid hvor forbruk er blitt symbolet på lykke. Det er ikke alle som har anledning til å være med på forbruksgaloppen, og da kan det oppleves som skamfullt at man ikke har råd, sier salgs- og markedsdirektør Petter Bjørnstad. Han har sett mange eksempler på overforbruk som har resultert i privatøkonomisk totalhavari. Han påpeker at det er synd at så mange føler det skamfullt å ha dårlig råd.

Det er ikke alle som har anledning til å være med på forbruksgaloppen

– Det burde ikke være slik. Vi vet at dette er småbarnsforeldre som sliter, og gjerne opplever det som ekstra belastende når pengene ikke strekker til. Det er et kraftig merkevarepress på barn og unge, og man skal ha sterk økonomi for å passe inn i glansbildet fra omgivelsene. Mange av kundene som oppsøker oss, ser litt ned på seg selv etter å ha havnet i en vanskelig øknomisk situasjon. Vi er mest opptatt av å å finne gode og varige løsninger,  sier Bjørnstad.

..man skal ha sterk økonomi for å passe inn i glansbildet fra omgivelsene

Forbrukskarusellen

På et eller annet tidspunkt kollapser gjerne økonomien når det går for fort på forbrukskarusellen, poengterer Bjørnstad.

– Samtidig har det alltid vært et forbruks- og merkevarepress i samfunnet, men det er mye sterkere i dag enn tidligere. Det økende presset skyldes at alle skal være så like, mens den økonomiske bæreevnen er svært ulik. Mange kompenserer den skamfulle følelsen med å ta opp kostbare kreditter, som igjen fører til større gjeld, sier han, og fortsetter:

– Mitt inntrykk er at når foreldre kjøper fotballsko til 2500 kroner til ungen sin, er det ikke fordi skoene gjør barnet til en bedre fotballspiller, men skoene skal sørge for at barnet ikke føler seg utenfor. Vi har alle et ansvar for å motarbeide en slik trend.