Stikkprøver i syv dagligvarebutikker i Oslo viste at flere butikker slurver med prising av varene.

Vår anbefaling: Det kan være penger å spare om du følger med på kassalappen!

Mange varer manglet pris eller hadde en annen pris i kassen enn på prisplakaten. Derfor må du selv være særlig oppmerksom når du handler i din dagligvarebutikk. Det er i dagligvarebutikken vi legger igjen mest penger i løpet av året.

LES OGSÅ: Slik fikk Kåre en økonomisk omstart med Bank2

Tilsyn
Forbrukerombudet gjennomførte tilsyn i syv dagligvarebutikker i Oslo. Formålet var å sjekke om butikkene oppgir pris på varene og om hyllemerkingen samsvarte med prisen i kassen. Forbrukerombudet sjekket også om kundene får oppgitt pris på varer i vareautomater, altså automater hvor man kan kjøpe blant annet reseptfrie legemidler, barberblader og tobakksvarer.

Bente Øverli er fungerende forbrukerombud

Bente Øverli er fungerende forbrukerombud

Tilsynet viste at butikkene stort sett gir kundene sine god prisinformasjon. Men slurv og feilprising ble også avdekket:

Ulike priser
I fem av de syv butikkene manglet det pris på over 20 varer. De fleste av varene som manglet pris befant seg i promoteringsstativer eller i stativer ved kassen.
Stikkprøver viste at plakatprisen på flere varer ikke samsvarte med prisen i kassen. I tre av butikkene var det avvik i positiv eller negativ retning på hver femte vare som ble sjekket. I to butikker var det ikke oppgitt pris på alle varene i vareautomatene.

Slurv og mangler
– Tilsynet viste at selv om butikkene stort sett gir kundene prisinformasjon, er det fortsatt slurv og mangler. Butikkene skal oppgi korrekt pris på alle varer på en tydelig måte, slik at kunden kan se hva varen koster før de legger den i handlekurven, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli.

Disse ble sjekket
Butikkene som ble sjekket er Extra Majorstuen, Coop Marked Bogstadveien, Coop Mega Bislet, Meny Bogstadveien, Kiwi Sorgenfrigata, Rema 1000 Industrigata og Bunnpris Bislet. Forbrukerombudet har nå fått svar fra de aktuelle butikkene og svarene blir nå vurdert.

Synder fortsatt
Forbrukerombudet sendte i februar brev til de største dagligvarekjedene, for å få deres forretninger til å prismerke varer fra vareautomater på en bedre måte. Dette tilsynet viste at to av de kontrollerte butikkene fortsatt ikke oppgir pris på automatvarene.

– Varene i disse automatene er ofte dyre, og kundene har krav på å vite hva de må betale før de kommer til kassen. Vi forventer at butikkene som ikke har dette på plass enda, fikser god og tydelig prisinformasjon så raskt som mulig, sier forbrukerombudet.

LES OGSÅ: Seks tegn på at privatøkonomien din er i fare