Hver dag får tusenvis av nordmenn inkassobrev i posten. Vi har løsningen på hvordan du kommer deg ut av inkassofellen.

Inkasso handler mest om skyldnere som har kommet bakpå eller at kravet er feil. Og selvfølgelig finnes det dem som ikke har penger til å gjøre opp for seg, men det er mindretallet. Du vet best hvilken kategori du skal plasseres i – her er noen gode anbefalinger på veien.

LES OGSÅ: Slik fikk Kåre en økonomisk omstart

DEN GLEMSKE – Den glemske betaleren kan best defineres som at han eller hun har et litt omtrentlig forhold til forfallsdatoer og betalingsfrister. Det som ikke ordnes i dag, kan ordnes i morgen eller en annen dag. Denne skyldneren pleier å gjøre opp for seg, men betaler unøvendig mye i gebyrer og inkassosalærer. Altså penger som kunne vært brukt på andre ting.

DU HAR IKKE PENGER – er du i denne kategorien nytter det i alle fall ikke å være glemsk. Inkassobyråene har solide oppfølgingsystemer og det beste rådet er at du tar umiddelbart kontakt med inkassoselskapet og forklarer situasjonen. Dine kreditorer er mest opptatt av å få oppgjør, og de aller fleste er positive til å finne avbetalingsløsninger om du viser initiativ. Det er nettopp initiativet som viser at du tar tak i problemet.

LES OGSÅ: Derfor bør du samle alle smålån

KRAVET ER FEIL – Svært mange inkassokrav kan bestrides. Dersom du er uenig i kravet må du så raskt som mulig gi beskjed om dette til inkassobyrået. Du må naturligvis forklare hvor feilen ligger. Inkassoselskapet vil da gi kravet en såkalt tvistekode som gjør at inndrivningen stilles i bero inntil det har vært en dialog med kreditor. Dersom dere ikke kommer til enighet kan ikke inkassoselskapet fortsette inndrivningen. Kravet må i stedet sendes til forliksrådet som en uhildet part. Taper du i forliksrådet vil du også måtte bære omkostningene.

Har du et større inkassokrav kan det være smart å ta opp et forbrukslån og kvitte seg med kravet.