– Styr unna lånefristelser på epost, oppfordrer administrerende direktør Frode Ekeli i Bank2. 

– Trenger man penger raskt, anbefaler jeg alltid din egen bankforbindelse. Banken har oversikt over din økonomiske situasjon og kan derfor gi deg rådgivning som er verdt å lytte til. Kjappe lånetilbud på epost er pushing av kreditter med skyhøye renter, advarer Ekeli.

Kjappe lånetilbud på epost er pushing av kreditter med skyhøye renter

Den aggressive markedsføringen fremkommer allerede i emnefeltet på epostene, avsender er alltid en «privatperson” som Solveig, Peter, Johanne eller Ann Kristin. Her er noen eksempler fra emnefelteter:

«Få pengelån raskt, se dine uforpliktende tilbud»
«Lån 40.000 med et klikk», «Uforpliktende lånetilbud 5000-400.000»
«Lånet ditt er klart: Lån penger enkelt med BankID»,
«Lån inntil 400.000 uten sikkerhet».
«Lån opptil 400.000 kr – få svar i dag»

– I ti år har vi vært med å rydde opp i økonomien til forbrukere som har latt seg lokke av raske penger. Leverandørene frister med avdragsfrihet, og det er lett å tenke at dette går bra, der og da. Men denne form for lån er svært kostbare med en rente som er skyhøy. Det er en kvart million nordmenn som i dag har betalingsanmerkninger, og jeg er overbevist om at nær sagt samtlige også har misligholdt gjeld knyttet til denne form for finansiering. Raske penger blir ofte brukt raskt, påpeker han. Ekeli understreker at folk flest har et selvstendig ansvar for å påse at de ikke tar opp mer gjeldsforpliktelser enn man kan overholde.

Det er en kvart million nordmenn som i dag har betalingsanmerkninger, og jeg er overbevist om at nær sagt samtlige også har misligholdt gjeld knyttet til denne form for finansiering

– Ønsker man seg noe, anbefaler jeg at folk sparer et par måneder fremfor å ta opp kreditter som kan være unødvendige og kostbare, sier Ekeli.Pengefristelser på epost epostlaan epostlaan