Nett- og mobilbank

Vi har lansert ny mobilbank. Husk å oppdatere til ny versjon!
Mobilbank

Med mobilbank kan du blant annet:

  • få full oversikt over pengebruken både på din brukskonto og kredittkort-transaksjoner
  • betale regninger og godkjenne e-faktura
  • overføre penger mellom egne kontoer
  • kjøpe nye og se dine eksisterende forsikringer*
  • se reiseforsikringskort og veihjelpbevis*
  • få tilgang til valutakalkulator*
  • se din PIN-kode og endre regionsperre*
  • se, kjøpe eller endre på dine fondssparinger*
  • søk om finansieringsbevis og boliglån*
  • benytte SnapCash for øyeblikkelig betaling fra konto til konto*

* Gjelder ikke for Windows Phone

Nettbank

Med nettbank har du full oversikt over alle dine banktjenester og kan gjennomføre alle typer betalinger og transaksjoner. Den gir deg god oversikt over egen økonomi, og er åpen hele døgnet, 365 dager i året.

I nettbanken kan du blant annet:

  • sjekke saldo og se inn- og utbetalinger
  • få oversikt over alle dine kontoer, kredittkort, lån, forsikringer og aksje- og fondsandeler
  • betale regninger til inn- og utland
  • ·overføre penger mellom egne kontoer
  • sette regionsperre på dine kort

Logg inn

BankID med kodebrikke

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på internett. BankID kan benyttes på tvers av alle norske banker, og på stadig flere nettsteder – både i privat og offentlig sektor. Du kan for eksempel benytte BankID for å logge deg inn i nettbanken din, på Altinn, NAV og Skatteetaten. Det eneste du trenger er personlig kodebrikke eller BankID på mobil.

  • Med BankID kan du signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende post.
  • Praktisk når du for eksempel skal søke om barnehageplass, sende inn selvangivelse, gi bud på bolig eller søke om lån.
  • BankID oppretter du i banken din. Husk å ta med pass.
BankID på mobil

BankID på mobil fungerer på samme måte som ved bruk av vanlig BankID. Forskjellen er at du ikke trenger å ha med kodebrikken. Det gjør BankID på mobil til et fleksibelt alternativ når du er på farten og ikke har kodebrikken tilgjengelig.

  • BankID på mobil virker selv om du flytter SIM-kortet fra én mobil til en annen.
  • Tjenesten fungerer i utlandet.
  • Fungerer på de fleste mobiler og hos alle mobiloperatører.

Vær oppmerksom på at enkelte teleleverandører kan ta seg betalt for bruken.

Opprett BankID på mobil

AvtaleGiro

AvtaleGiro

AvtaleGiro er automatisk betaling av faste regninger. Du slipper å fylle ut konto- og KID-nummer, og regningene blir alltid betalt på forfallsdato, forutsatt at det er dekning på kontoen din.

  • Pålitelig innbetaling av faste regninger.
  • Hver AvtaleGiro er synlig i betalingsoversikten din minst sju dager før forfall.
  • Du kan selv endre forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe betalingen.
  • Kan kombineres med eFaktura.

Hvordan opprette en AvtaleGiro

Tilbud i nettbanken:
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i Nettbank til en mottaker som tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da, og litt avhengig av hyppighet vil neste betaling gå automatisk som AvtaleGiro. Dette vil du få varsel om minimum 7 dager i forkant, enten via kontoutskriften (måneden før forfall) eller direkte fra betalingsmottaker.

På bedriftens nettside:
Flere av bedriftene som tilbyr betaling med AvtaleGiro har tilrettelagt for at du skal kunne opprette AvtaleGiro på deres egne nettsider. Gå inn på nettsiden, finn frem til AvtaleGiro og opprett avtale med BankID. Tilbud i postenDu kan oppleve at bedrifter du betaler regninger til, sender deg tilbud om AvtaleGiro i posten. Fyll ut svarkupongen og send den i retur. Denne svarkupongen kan sendes til bedriften eller banken for registrering.

I banken:
Du har selvsagt også mulighet til å inngå AvtaleGiro avtaler i banken. Du kan ta med deg tilbudene du har fått i posten, og banken har også en oversikt over de potensielle mottakerne du har betalt til som tilbyr tjenesten og kan hjelpe deg med avtaleinngåelse i banken.Du har selvsagt også mulighet til å inngå AvtaleGiro avtaler i banken. Du kan ta med deg tilbudene du har fått i posten, og banken har også en oversikt over de potensielle mottakerne du har betalt til som tilbyr tjenesten og kan hjelpe deg med avtaleinngåelse i banken.

Les mer

eFaktura

Med eFaktura får du regningene dine ferdig utfylt i nettbanken. Dermed slipper du å taste inn KID-og kontonummer. Det eneste du må gjøre, er å bekrefte betalingen.

Du kan selv endre beløp og forfallsdato på en eFaktura dersom du ønsker det. Når regningen er betalt, oppbevares den elektronisk i nettbanken. Slik har du alltid full oversikt, både over betalte og ubetalte regninger.

  • Du kan få varsel på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura.
  • Kan kombineres med AvtaleGiro.

Kom i gang med eFaktura i nettbanken

Det er tre muligheter for å komme i gang med eFaktura:

  1. Når du har mottatt en faktura du ønsker som eFaktura vil den inneholde en eFaktura referanse. Denne oppgir du når du har funnet frem til Opprett avtale og søkt opp mottaker i Nettbanken.
  2. En enda enklere løsning er at du betaler regningen som vanlig, og svarer ja på spørsmålet du får om å opprette en eFakturaavtale når systemet identifiserer at denne betalingsmottakeren tilbyr eFaktura
  3. Nyhet: Opprett eFaktura-avtaler med en rekke bedrifter. Du trenger BankID for å logge inn, opprett avtale.

Utlandsbetaling

Utlandsbetaling

Å betale til utenlandske kontoer skal være enkelt og trygt. Du kan legge betalinger til forfall frem i tid, og lage et eget mottaksregister for utlandsbetalingene dine. Du kan gjennomføre betalingen selv via nettbanken din, eller sende oppdraget til banken dersom du ikke har nettbank. Husk at hvitvaskingsloven krever at det oppgis bakgrunn for betalinger som overstiger 40.000 norske kroner, eller tilsvarende beløp i utenlandsk valuta.

For å betale til utlandet må du:

  • ha mottakers fullstendige navn og adresse
  • ha mottakers IBAN (i) kontonummer og bankforbindelse
  • ha mottakerbankens SWIFT/BIC-kode

IBAN/kontonummer finner du som regel på fakturaen, sammen med andre betalingsopplysninger.

Disse landene krever IBAN:

Land som krever IBAN IBAN-lengde Eksempel på IBAN for det enkelte land
Andorra 24 AD1200012030200359100100
Belgia 16 BE68539007547034
Bulgaria 22 BG80BNBG96611020345678
Danmark 18 DK0208950001002675
Estland 20 EE382200221020145685
Finland 18 FI2112345600000785
Frankrike 27 FR1420041010050500013M02606
Færøyene 18 FO1464600009692713
Gibraltar 23 GI75NWBK000000007099453
Grønland 18 GL8964710001000206
Guernsey 22 GB57NWBK55504453178386
Hellas 27 GR1601101250000000012300695
Irland 22 IE29AIBK93115212345678
Island 26 IS140159260076545510730339
Isle of Man 22 GB57NWBK55504453178386
Isle of Man 22 IM07MIDL40193872448696
Italia 27 IT60X0542811101000000123456
Jersey 22 GB57NWBK55504453178386
Jersey 22 JE68ABNA0350917C000978
Kroatia 21 HR1210010051863000160
Kypros 28 CY17002001280000001200527600
Latvia 21 LV80BANK0000435195001
Libanon 28 LB209990000000001001901229114
Liechtenstein 21 LI21088100002324013AA
Litauen 20 LT121000011101001000
Luxembourg 20 LU280019400644750000
Makedonia 19 MK07250120000058984
Malta 31 MT20FIMB3301900001474CALLUSD020
Monaco 27 MC111273900070001111100H79
Montenegro 22 ME25505000012345678951
Nederland 18 NL91ABNA0417164300
Norge 15 NO0212345678910
Polen 28 PL6110901014000071219812874
Portugal 25 PT50000201231234567890154
Romania 24 RO49AAAA1B31007593840000
San Marino 27 SM86U0322509800000000270100
Saudi Arabia 24 SA0380000000608010167519
Slovakia 24 SK3112000000198742637541
Slovenia 19 SI56191000000123438
Spania 24 ES9121000418450200051332
Storbritannia 22 GB57NWBK55504453178386
Sveits 21 CH9300762011623852957
Sverige 24 SE4550000000058398257466
Tsjekkia 24 CZ6508000000192000145399
Tunisia 24 TN5910006035183598478831
Tyrkia 26 TR330006100519786457841326
Tyskland 22 DE89370400440532013000
Ungarn 28 HU421177301611111101800000000
Østerrike 20 AT021400077410893196

Land med IBAN uten retur av BIC

1. EU-land

Land Landkode IBAN-lengde Eksempler på IBAN-nummer
Belgia BE 16 BE68 5390 0754 7034
Bulgaria BG 22 BG80 BNBG 9661 1020 3456 78
Estland EE 20 EE38 2200 2210 2014 5685
Gibraltar GI 23 GI75 NWBK 0000 0000 7099 453
Hellas GR 27 GR16 0110 1250 0000 0001 2300 695
Irland IE 22 IE29 AIBK 9311 5212 3456 78
Italia IT 27 IT60 X054 2811 1010 0000 0123 456
Kypros CY 28 CY17 0020 0128 0000 0012 0052 7600
Latvia LV 21 LV80 BANK 0000 4351 9500 1
Litauen LT 20 LT12 1000 0111 0100 1000
Luxembourg LU 20 LU28 0019 4006 4475 0000
Malta MT 31 MT84 MALT 0110 0001 2345 MTLC AST0 1S
Polen PL 28 PL27 1140 2004 0000 3002 0135 5387
Portugal PT 25 PT50 0002 0123 1234 5678 9015 4
Romania RO 24 RO49 AAAA 1B31 0075 9384 0000
Slovakia SK 24 SK31 1200 0000 1987 4263 7541
Slovenia SI 19 SI56 1910 0000 0123 438
Tsjekkia CZ 24 CZ65 0800 0000 1920 0014 5399
Ungarn HU 28 HU42 1177 3016 1111 1018 0000 0000

2.EØS-land

Land Landkode IBAN-lengde Eksempler på IBAN-nummer
Island IS 26 IS14 0159 2600 7654 5510 7303 39
Liechtenstein LI 21 LI21 0881 0000 2324 013A A

3. Land utenfor EU/EØS-området

Land Landkode IBAN-lengde Eksempler på IBAN-nummer
Sveits CH 21 CH93 0076 2011 6238 5295 7

Land du bør benytte IBAN til

Land som krever IBAN IBAN-lengde Eksempel på IBAN for det enkelte land
Albania 28 AL47212110090000000235698741
Bosnia-Hercegovina 20 BA391290079401028494
Georgia 22 GE29NB0000000101904917
Israel 23 IL620108000000099999999
Kasakhstan 20 KZ86125KZT5004100100
Kuwait 30 KW81CBKU0000000000001234560101
Mauritania 27 MR1300020001010000123456753
Mauritius 30 MU17BOMM0101101030300200000MUR
Serbia 22 RS3526000560100161
SMS tjenester

SMS tjenester

Med våre SMS-tjenester kan du enkelt overføre penger mellom egne kontoer, sjekke saldo og få oversikt over siste transaksjoner. Du kan i tillegg sette opp automatisk varsling av for eksempel lønns- og pensjonsinnbetalinger og større utbetalinger.

  • Gir rask og enkel oversikt.
  • Varsling av store utbetalinger gir sikkerhet.
  • Tjenestene administreres i nettbanken, men kan også legges opp for kunder som ikke har nettbank.

SMS bank:
Send meldingen til: 26120

  • Saldo og siste bevegelser på konto: S (mellomrom) kontonummer (mellomrom) personlig kode.
  • Overføring mellom egne konti: O (mellomrom) fra kontonummer (mellomrom) til kontonummer (mellomrom) beløp i hele kroner (mellomrom) personlig kode.
  • Forfallsoversikt: F (mellomrom) kontonummer (mellomrom) personlig kode.
  • Endring av personlig kode: E (mellomrom) kontonummer (mellomrom) gammel kode (mellomrom) ny kode.

Aktiver SMS bank:

  • Har du telebank avtale har du automatisk tilgang til SMS Bank.
  • Du trenger en egen SMS Bank pinkode som kan bestilles i banken.
  • Om du ikke har telebankavtale må du kontakte banken.

SMS varsling:
Saldo: Disponibel saldo på valgt dato eller ukedag.
Saldo over: Disponibel saldo over et valgt beløp.
Saldo under: Disponibel saldo under et valgt beløp.
Innbetalinge:Innbetalinger større enn valgt beløp.
Utebetalinger: Utbetalinger større enn valgt beløp.
Ikke dekning på konto: Betalinger til forfall som det ikke er dekning for.

Aktiver SMS varsling:

  • Logg inn i nettbanken.
  • Gå til «Innstillinger» i venstremenyen.
  • Velg «SMS-varsel» under «Mobil» i menyen.
  • Følg instruksjonene, og velg hva du ønsker varsel for.
Kontofon

Ved å ringe bankens kontofon/telebank, kan du betale regninger og få oversikt over saldo. Betalingene må av sikkerhetshensyn bekreftes ved hjelp av en personlig kodebrikke.

  • Alt du trenger er en telefon og en kodebrikke.
  • Rask, enkel tilgang til kontoinformasjon.
  • Kan benyttes av alle typer telefoner.
  • Telefonnummer til kontofonen: 815 48 400
  • Alltid åpent.

Kontakt oss gjerne!

Lurer du på noe, eller trenger hjelp?
Vi vil gjerne snakke med deg
Åpningstider:
Mandag-fredag: 08:30-15:30

+47 24 13 20 60
post@bank2.no

Priser

Se vår oversikt over våre renter og priser for kort, nett-og mobilbank, og tjenester i banken.

Kom i gang med SMS-varsling

Logg inn i nettbanken -> gå til «Innstillinger» i menyen -> velg SMS-varsel -> følg instruksjonene og velg hva du ønsker varsel for.