Nett- og mobilbank Privat
Mobilbank
Med mobilbank har du alt du trenger for din bankhverdag. Her finner du de mest brukte tjenestene. Har du tilgang til nettbank, så har du automatisk tilgang til mobilbanken. Alt du trenger å gjøre er å laste ned appen. For å logge inn i mobilbanken trenger du BankID for mobil eller PIN-kode.
Med mobilbank kan du blant annet:
- få full oversikt over pengebruken både på din brukskonto og kredittkort-transaksjoner
- betale regninger og godkjenne e-faktura
- overføre penger mellom egne kontoer
- kjøpe nye og se dine eksisterende forsikringer*
- se reiseforsikringskort og veihjelpbevis*
- få tilgang til valutakalkulator*
- se din PIN-kode og endre regionsperre*
- se, kjøpe eller endre på dine fondssparinger*
- søk om finansieringsbevis og boliglån*
Nettbank
Med nettbank har du full oversikt over alle dine banktjenester og kan gjennomføre alle typer betalinger og transaksjoner. Den gir deg god oversikt over egen økonomi, og er åpen hele døgnet, 365 dager i året.
I nettbanken kan du blant annet:
- sjekke saldo og se inn- og utbetalinger
- få oversikt over alle dine kontoer, kredittkort, lån, forsikringer og aksje- og fondsandeler
- betale regninger til inn- og utland
- overføre penger mellom egne kontoer
- sette regionsperre på dine kort
BankID med kodebrikke
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på internett. BankID kan benyttes på tvers av alle norske banker, og på stadig flere nettsteder – både i privat og offentlig sektor. Du kan for eksempel benytte BankID for å logge deg inn i nettbanken din, på Altinn, NAV og Skatteetaten. Det eneste du trenger er personlig kodebrikke eller BankID på mobil.
- Med BankID kan du signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende post
- Praktisk når du for eksempel skal søke om barnehageplass, sende inn selvangivelse, gi bud på bolig eller søke om lån
- BankID oppretter du i banken din. Husk å ta med pass
BankID på mobil
BankID på mobil fungerer på samme måte som ved bruk av vanlig BankID. Forskjellen er at du ikke trenger å ha med kodebrikken. Det gjør BankID på mobil til et fleksibelt alternativ når du er på farten og ikke har kodebrikken tilgjengelig.
- BankID på mobil virker selv om du flytter SIM-kortet fra én mobil til en annen
- Tjenesten fungerer i utlandet
- Fungerer på de fleste mobiler og hos alle mobiloperatører
Vær oppmerksom på at enkelte teleleverandører kan ta seg betalt for bruken.
AvtaleGiro
AvtaleGiro
AvtaleGiro er automatisk betaling av faste regninger. Du slipper å fylle ut konto- og KID-nummer, og regningene blir alltid betalt på forfallsdato, forutsatt at det er dekning på kontoen din.
- Pålitelig innbetaling av faste regninger
- Hver AvtaleGiro er synlig i betalingsoversikten din minst sju dager før forfall
- Du kan selv endre forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe betalingen
- Kan kombineres med eFaktura
Hvordan opprette en AvtaleGiro
Tilbud i nettbanken:
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i Nettbank til en mottaker som tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da, og litt avhengig av hyppighet vil neste betaling gå automatisk som AvtaleGiro. Dette vil du få varsel om minimum 7 dager i forkant, enten via kontoutskriften (måneden før forfall) eller direkte fra betalingsmottaker.
På bedriftens nettside:
Flere av bedriftene som tilbyr betaling med AvtaleGiro har tilrettelagt for at du skal kunne opprette AvtaleGiro på deres egne nettsider. Gå inn på nettsiden, finn frem til AvtaleGiro og opprett avtale med BankID. Tilbud i postenDu kan oppleve at bedrifter du betaler regninger til, sender deg tilbud om AvtaleGiro i posten. Fyll ut svarkupongen og send den i retur. Denne svarkupongen kan sendes til bedriften eller banken for registrering.
I banken:
Du har selvsagt også mulighet til å inngå AvtaleGiro avtaler i banken. Du kan ta med deg tilbudene du har fått i posten, og banken har også en oversikt over de potensielle mottakerne du har betalt til som tilbyr tjenesten og kan hjelpe deg med avtaleinngåelse i banken.Du har selvsagt også mulighet til å inngå AvtaleGiro avtaler i banken. Du kan ta med deg tilbudene du har fått i posten, og banken har også en oversikt over de potensielle mottakerne du har betalt til som tilbyr tjenesten og kan hjelpe deg med avtaleinngåelse i banken.
eFaktura
Med eFaktura får du regningene dine ferdig utfylt i nettbanken. Dermed slipper du å taste inn KID-og kontonummer. Det eneste du må gjøre, er å bekrefte betalingen.
Du kan selv endre beløp og forfallsdato på en eFaktura dersom du ønsker det. Når regningen er betalt, oppbevares den elektronisk i nettbanken. Slik har du alltid full oversikt, både over betalte og ubetalte regninger.
- Du kan få varsel på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura
- Kan kombineres med AvtaleGiro
Kom i gang med eFaktura i nettbanken
Det er tre muligheter for å komme i gang med eFaktura:
- Når du har mottatt en faktura du ønsker som eFaktura vil den inneholde en eFaktura referanse. Denne oppgir du når du har funnet frem til Opprett avtale og søkt opp mottaker i Nettbanken.
- En enda enklere løsning er at du betaler regningen som vanlig, og svarer ja på spørsmålet du får om å opprette en eFakturaavtale når systemet identifiserer at denne betalingsmottakeren tilbyr eFaktura
- Nyhet: Opprett eFaktura-avtaler med en rekke bedrifter. Du trenger BankID for å logge inn, opprett avtale.
Utlandsbetaling
Utlandsbetaling
Å betale til utenlandske kontoer skal være enkelt og trygt. Du kan legge betalinger til forfall frem i tid, og lage et eget mottaksregister for utlandsbetalingene dine. Du kan gjennomføre betalingen selv via nettbanken din, eller sende oppdraget til banken dersom du ikke har nettbank. Husk at hvitvaskingsloven krever at det oppgis bakgrunn for betalinger som overstiger 40.000 norske kroner, eller tilsvarende beløp i utenlandsk valuta.
For å betale til utlandet må du:
- ha mottakers fullstendige navn og adresse
- ha mottakers IBAN (i) kontonummer og bankforbindelse
- ha mottakerbankens SWIFT/BIC-kode
IBAN/kontonummer finner du som regel på fakturaen, sammen med andre betalingsopplysninger.
Disse landene krever IBAN:
Land som krever IBAN | IBAN-lengde | Eksempel på IBAN for det enkelte land |
---|---|---|
Andorra | 24 | AD1200012030200359100100 |
Belgia | 16 | BE68539007547034 |
Bulgaria | 22 | BG80BNBG96611020345678 |
Danmark | 18 | DK0208950001002675 |
Estland | 20 | EE382200221020145685 |
Finland | 18 | FI2112345600000785 |
Frankrike | 27 | FR1420041010050500013M02606 |
Færøyene | 18 | FO1464600009692713 |
Gibraltar | 23 | GI75NWBK000000007099453 |
Grønland | 18 | GL8964710001000206 |
Guernsey | 22 | GB57NWBK55504453178386 |
Hellas | 27 | GR1601101250000000012300695 |
Irland | 22 | IE29AIBK93115212345678 |
Island | 26 | IS140159260076545510730339 |
Isle of Man | 22 | GB57NWBK55504453178386 |
Isle of Man | 22 | IM07MIDL40193872448696 |
Italia | 27 | IT60X0542811101000000123456 |
Jersey | 22 | GB57NWBK55504453178386 |
Jersey | 22 | JE68ABNA0350917C000978 |
Kroatia | 21 | HR1210010051863000160 |
Kypros | 28 | CY17002001280000001200527600 |
Latvia | 21 | LV80BANK0000435195001 |
Libanon | 28 | LB209990000000001001901229114 |
Liechtenstein | 21 | LI21088100002324013AA |
Litauen | 20 | LT121000011101001000 |
Luxembourg | 20 | LU280019400644750000 |
Makedonia | 19 | MK07250120000058984 |
Malta | 31 | MT20FIMB3301900001474CALLUSD020 |
Monaco | 27 | MC111273900070001111100H79 |
Montenegro | 22 | ME25505000012345678951 |
Nederland | 18 | NL91ABNA0417164300 |
Norge | 15 | NO0212345678910 |
Polen | 28 | PL6110901014000071219812874 |
Portugal | 25 | PT50000201231234567890154 |
Romania | 24 | RO49AAAA1B31007593840000 |
San Marino | 27 | SM86U0322509800000000270100 |
Saudi Arabia | 24 | SA0380000000608010167519 |
Slovakia | 24 | SK3112000000198742637541 |
Slovenia | 19 | SI56191000000123438 |
Spania | 24 | ES9121000418450200051332 |
Storbritannia | 22 | GB57NWBK55504453178386 |
Sveits | 21 | CH9300762011623852957 |
Sverige | 24 | SE4550000000058398257466 |
Tsjekkia | 24 | CZ6508000000192000145399 |
Tunisia | 24 | TN5910006035183598478831 |
Tyrkia | 26 | TR330006100519786457841326 |
Tyskland | 22 | DE89370400440532013000 |
Ungarn | 28 | HU421177301611111101800000000 |
Østerrike | 20 | AT021400077410893196 |
Land med IBAN uten retur av BIC
1. EU-land
Land | Landkode | IBAN-lengde | Eksempler på IBAN-nummer |
---|---|---|---|
Belgia | BE | 16 | BE68 5390 0754 7034 |
Bulgaria | BG | 22 | BG80 BNBG 9661 1020 3456 78 |
Estland | EE | 20 | EE38 2200 2210 2014 5685 |
Gibraltar | GI | 23 | GI75 NWBK 0000 0000 7099 453 |
Hellas | GR | 27 | GR16 0110 1250 0000 0001 2300 695 |
Irland | IE | 22 | IE29 AIBK 9311 5212 3456 78 |
Italia | IT | 27 | IT60 X054 2811 1010 0000 0123 456 |
Kypros | CY | 28 | CY17 0020 0128 0000 0012 0052 7600 |
Latvia | LV | 21 | LV80 BANK 0000 4351 9500 1 |
Litauen | LT | 20 | LT12 1000 0111 0100 1000 |
Luxembourg | LU | 20 | LU28 0019 4006 4475 0000 |
Malta | MT | 31 | MT84 MALT 0110 0001 2345 MTLC AST0 1S |
Polen | PL | 28 | PL27 1140 2004 0000 3002 0135 5387 |
Portugal | PT | 25 | PT50 0002 0123 1234 5678 9015 4 |
Romania | RO | 24 | RO49 AAAA 1B31 0075 9384 0000 |
Slovakia | SK | 24 | SK31 1200 0000 1987 4263 7541 |
Slovenia | SI | 19 | SI56 1910 0000 0123 438 |
Tsjekkia | CZ | 24 | CZ65 0800 0000 1920 0014 5399 |
Ungarn | HU | 28 | HU42 1177 3016 1111 1018 0000 0000 |
2.EØS-land
Land | Landkode | IBAN-lengde | Eksempler på IBAN-nummer |
---|---|---|---|
Island | IS | 26 | IS14 0159 2600 7654 5510 7303 39 |
Liechtenstein | LI | 21 | LI21 0881 0000 2324 013A A |
3. Land utenfor EU/EØS-området
Land | Landkode | IBAN-lengde | Eksempler på IBAN-nummer |
---|---|---|---|
Sveits | CH | 21 | CH93 0076 2011 6238 5295 7 |
Land du bør benytte IBAN til
Land som krever IBAN | IBAN-lengde | Eksempel på IBAN for det enkelte land |
---|---|---|
Albania | 28 | AL47212110090000000235698741 |
Bosnia-Hercegovina | 20 | BA391290079401028494 |
Georgia | 22 | GE29NB0000000101904917 |
Israel | 23 | IL620108000000099999999 |
Kasakhstan | 20 | KZ86125KZT5004100100 |
Kuwait | 30 | KW81CBKU0000000000001234560101 |
Mauritania | 27 | MR1300020001010000123456753 |
Mauritius | 30 | MU17BOMM0101101030300200000MUR |
Serbia | 22 | RS3526000560100161 |
SMS tjenester
SMS tjenester
Med våre SMS-tjenester kan du enkelt overføre penger mellom egne kontoer, sjekke saldo og få oversikt over siste transaksjoner. Du kan i tillegg sette opp automatisk varsling av for eksempel lønns- og pensjonsinnbetalinger og større utbetalinger.
- Gir rask og enkel oversikt
- Varsling av store utbetalinger gir sikkerhet
- Tjenestene administreres i nettbanken, men kan også legges opp for kunder som ikke har nettbank
SMS varsling:
Saldo: Disponibel saldo på valgt dato eller ukedag.
Saldo over: Disponibel saldo over et valgt beløp.
Saldo under: Disponibel saldo under et valgt beløp.
Innbetalinger:Innbetalinger større enn valgt beløp.
Utebetalinger: Utbetalinger større enn valgt beløp.
Ikke dekning på konto: Betalinger til forfall som det ikke er dekning for.
Aktiver SMS varsling:
- Logg inn i nettbanken
- Gå til «Innstillinger» i venstremenyen
- Velg «SMS-varsel» under «Mobil» i menyen
- Følg instruksjonene, og velg hva du ønsker varsel for
Ny oppdatering av mobilbank appen
Nå blir mobilbanken enda sikrere. Hjelp oss med å oppdatere!
Nye oppdateringer er rett rundt hjørnet og dette gjelder både for iOS og Android telefoner. For at du skal kunne benytte deg av mobilbanken vår fremover må du laste ned den nye versjonen i App store eller Google Play. Her vil du få presentert de nye sikkerhetskravene som må leses og godkjennes.
iPhone/iOS
For iPhone brukere må du laste ned ny mobilbank app, og slette den gamle. Oppdateringen tar noen minutter og appen vil guide deg igjennom. Til slutt må nye sikkerhetskrav godkjennes.
Dersom du ikke har aktivert PIN-kode for å låse opp telefonen din må du heretter velge «Logg inn med BankID på mobil» for å logge deg inn i mobilbanken eller endre sikkerhetsinnstillingene på telefonen din. iPhone 4s eller eldre støttes dessverre ikke lenger av sikkerhetsmessige årsaker.
Android
For Android brukere må du både oppdatere appen og aktivere appen på nytt, deretter bekrefte mobilnummeret. Nye sikkerhetskrav må godkjennes. Til slutt når du har godkjent sikkerhetskravene, må du oppdatere mobilbanken på nytt.
App store (itunes – Apple)
Google play (Android)
Kom i gang med nettbank
For å bruke nettbanken må du tillate informasjonskapsler i nettleseren, enkelte funksjoner krever også at det tillates åpning av pop-up vinduer. Nettpost bruker dokumenter i PDF-format, for å lese disse meldingene anbefaler vi Adobe Reader. Linker til nedlasting av nettleser og programvare Google Chrome nettleser Microsoft Internet Explorer nettleser Mozilla Firefox nettleser Opera nettleser Adobe Reader PDF leser