Det er registrert økning i svindel relatert til det som kalles «Microsoft-svindel».

Det er viktig at du er på vakt
Svindelen foregår ved at noen ringer deg og hevder at du har virus på din datamaskin. Deretter lurer svindlerne til seg kortinformasjon og påloggingsinformasjon til nettbanken. Fra nettbanken din kan de utføre betydelige betalinger til utlandet, hvor du ikke har mulighet til å få erstattet tapet.

Ikke Microsoft
Får du en telefon og noen sier at de er fra Microsoft, avslutt samtalen med en gang! Det er – som man forstår – ikke Microsoft som ringer. Stadig flere melder om at de har blitt bedt om å logge på pc-en og gi kontroll over pc-en til svindlerne, slik at de kan få løst kritiske sikkerhetsproblemer på datamaskinen eller fjerne virus. Legg på og ikke hør på deres overtalelser om at pc-en din vil bli ødelagt.

Det er et par punkter det er viktig å huske på:
· Dersom en engelsktalende person ringer og sier de er fra «Microsoft» – legg på
· Aldri last ned eller installer programvare som en ukjent innringer anbefaler
· Har du likevel lastet ned eller installert programvare som en innringer anbefaler, ikke bruk datamaskinen før IT-kyndige har sett på datamaskinen din og fjernet skadelig programvare.
· Har skaden skjedd, kontakt banken din umiddelbart, slik at banken kan bistå med å begrense finansielle tap. Er banken stengt når dette inntreffer, så ring et 24 timers servicenummer.

Kontakt banken din
For de fleste lokalbankene kan du ringe Eika Servicesenter på 03850, for DNB 915 04 800, Nordea 06001, Sparebanken 1 SMN 07300, Danske Bank 08540, Handelsbanken 22 39 77 00.