Har du noen gang mottatt et brev der det står at du har fått økt kredittrammen?

Det er rekord i antallet nordmenn som bruker kredittkort og har forbrukslån.

– KREDITTRAMMEN ER ØKT

Svært mange mottar etter en stund brev fra finansieringsselskapet om at kredittrammen er økt, for eksempel fra 30.000 kroner til 50.000 kroner.

LES OGSÅ: Slik fikk Kåre en økonomisk omstart med Bank2

Anders N. Kvam - Finanstilsynet

Anders N. Kvam – Finanstilsynet

– Vi mottok klager fra forbrukere som fikk økt kreditt uten at de verken hadde bedt om det eller akseptert økt ramme.
– Betyr det at om kundene ikke bekreftet skriftlig, så ble tausheten tatt som en bekreftelse?
– Ja, det kan man si. Og det blir det slutt på. Nå kan ikke kredittrammen økes uten at kundene bekrefter dette, svarer forbrukerkoordinator Anders N. Kvam i Finanstilsynet. I slutten av mai gikk det ut et rundskriv til samtlige kredittinstitusjoner om den skjerpete praksisen.

PÅ SIN PLASS

Kommunikasjonsansvarlig Kristine Jeanette Vestad i Bank2 synes innstrammingen er på sin plass.
– Det er cirka en kvart million nordmenn som er økonomisk svartelistet. Dette er i all hovedsak relatert til kreditt -og forbruksgjeld. Har du allerede problemer med å betale ned på forbrukslån, er økt kredittramme det siste du trenger. De nye reglene utgjør en ekstra beskyttelse for forbrukerne, sier hun. Svært mange nordmenn har i dag ulike smålån fordi man har flere kredittkort.

Kristine Jeanette Vestad er kommunikasjonsansvarlig i Bank2

Kristine Jeanette Vestad er kommunikasjonsansvarlig i Bank2

GODT SYNLIG

I de skjerpete reglene blir finansinstutisjonene tvunget til å opplyse – godt synlig på fakturaen – hvor mye som er utestående på kreditten, samt kostnadene for ulike betalingsløsninger. Finanstilsynet oppfordrer banker og finansieringsinstitusjoner til å avslå kreditt om kunden har betalingsanmerkninger.

LES OGSÅ: Hva er refinansiering – egentlig?

– Det er en god regel. Vi gir refinansiering til personer som allerede er kommet i mislighold med sine kreditorer, men vi gjør da da som en del av en total-løsning hvor kunden ønsker å gjøre opp misligholdet. Man kan gjerne beskrive det som en økonomisk rehabilitering, sier Vestad.

finans01
Rundskriv fra Finanstilsynet datert 26. mai 2016

FOTO ØVERST: MORTEN BALTZERSEN, sjef i Finanstilsynet (FOTO: Finanstilsynet)