Unge jenter elsker designsolbriller og bruker tusenvis på «riktig» merke, mens guttene vil ha mer «bad boy-look» i ansiktet. Søstrene Lotte (17) og Emma (15) går for PRADA og klassikeren Ray Ban.

– Jeg har et par PRADA og to ulike varianter av Ray Ban. Jeg har selv spart og spart til solbrillene. PRADA-brillene kjøpte jeg for 1800 kroner på tax-free i Amsterdam. I Norge koster brillene rundt 2500 kroner, sier Lotte.

«Sammenlignet med en veske fra Gucci blir
solbriller et rimelig alternativ»

Arvid Krogh, solbrilleekspert, Krogh Optikk

LES OGSÅ: Slik fikk Kåre en økonomisk omstart med Bank2

Solbrillepress
– Hvilken solbriller jeg bruker avhenger av hva jeg skal. Jeg bruker sjelden PRADA til dagligbruk, men til spesielle anledninger, fortsetter Lotte.

Hennes to år yngre søster Emma har to par Ray Ban, en tradisjonell og den alltid populære pilotbrillen.
– Jeg synes begge designene er stilige. Derfor kjøpte jeg dem, sier Emma.
– Merker dere solbrillepress?
– Ikke press, akkurat, men man legger jo merke til hvilke solbriller venner og andre elever har, svarer søstrene samstemt. Begge tror imidlertid at solbriller ofte er finansiert av foreldre for at ungdommen ikke skal skille seg ut.
– Hjemme er vi slaver hos foreldrene våre, og må gjøre masse husarbeid. Det gir heldigvis ukelønn, smiler søstrene.
– Kunne dere brukt solbriller uten at det var et spesielt merke?
– Ehhhh, nei.

«Alle andre har det»
Kristine Jeanette Vestad i Bank2 er ikke i tvil om at det er et solbrillepress blant de unge.
– Foreldre må sette grenser, men det kan være vanskelig. Et typisk utsagn som foreldre blir møtt med er at «alle andre har det», en klassisk hersketeknikk fra de yngste. Om barna sparer gjennom å gjøre husarbeid eller gjør andre oppgaver for penger, er det selvfølgelig enklere. Men uansett setter barn med merkeklær press på andre barn og andre foreldre, og gir dermed en viss mening til begrepet «alle andre har det», sier Vestad.
Hun vet at det finnes foreldre som tar opp forbrukslån for å finansiere denne form for forbruk.
– Det er ikke unaturlig at foreldre bruker kredittkort, som etterhvert blir til flere smålån som igjen må refinansieres. Det er en negativ spiral, sier Vestad.

Kristine Jeanette Vestad er kommunikasjonsansvarlig i Bank2

Kristine Jeanette Vestad er kommunikasjonsansvarlig i Bank2

LES OGSÅ: Slik sletter du en betalingsanmerkning

Stabilt høyt salg
Arvid Krogh er kanskje det nærmeste man kommer en ekspert på solbriller. Krogh Optikk er den kjeden i Norge som har det største utvalget i såkalte merkesolbriller. Krogh bekrefter at solbriller er populært. Salget har holdt seg stabilt høyt i mange år.

Flere par solbriller
– Den største endringen er at folk har flere par solbriller. Du sykler ikke med solbrillene du bruker på fortausrestauranten, og solbrillene du bruker i skibakken er ikke nødvendigvis dem du tar med deg på stranden. Utvalget av solbriller er blitt mye mer spisset enn før, sier Krogh.
– Er det spesielle forskjeller mellom kjønnene i valget av briller?
– Jenter er opptatt av merke og design, mens gutta skal ha tøffe briller, litt så bad boy preg. Jeg vil si at dette mønsteret ser vi uansett alder hos kjønnene, sier Krogh.
Han forstår at de unge, spesielt jenter, er opptatt av solbriller som koster litt mer.

Vil du refinansiere smålån?

Rimelig alternativ til vesker
– Sammenlignet med en veske fra Gucci blir solbriller et rimelig alternativ. For et par tusenlapper får unge jenter et populært merke og fin design. Solbrillene plasserer du midt i ansiktet og alle kan se dem. Solbriller er en sterk merkemarkør, sier Krogh. Han mener at det er et «visst merkepress» når det kommer til solbriller.
– Solbrillen har i alle fall en funksjon, den skal beskytte øynene.
– Hva blir den store trenden innen solbriller sommeren 2016?
– Trenden fra i fjor fortsetter. Det betyr speilglass med farge. Speilglass og farge er imidlertid ikke noe nytt. Det var en tilsvarende boom for 15 år siden, sier Krogh.