Bank2 tar grep om psykisk helse: – Vi er trent på å se deg som menneske

Tøffe økonomiske tider kan for mange gå på helsa løs. Derfor går vi nye veier for å hjelpe kundene våre.

Kjenner du på stress og bekymring over høye priser i matbutikken og renter som galopperer? Har gjelden vokst seg stor – og merker du at nattesøvnen krympes? Da er du ikke alene.

En lang rekke studier viser en klar sammenheng mellom uhåndterlig gjeld og redusert livskvalitet, helseplager og psykiske lidelser. Bør ikke da banken, som utgjør en stor rolle i livene til mennesker med økonomiske problemer, ta sin del av det sosiale ansvaret? Jo, mener vi i Bank2. 

– Ofte vet vi ikke hvem som er psykisk syke, hvem som står midt i en skilsmisse eller som har fått en alvorlig sykdom. Men vi vet at 1 av 2 får en psykisk lidelse minst én gang i løpet av livet. Derfor skal vi i Bank2 ta høyde for at dette kan gjelde våre kunder, forklarer Diana Peters, leder for marked og samfunnsansvar i Bank2.

Ivaretar kundene med intern opplæring

Alle ansatte hos oss skal derfor gjennom en opplæring som gjør dem bedre rustet til å møte kunder som står i en vanskelig situasjon. Dette for å kunne tilby ekstra oppfølging til folk som kommer bakpå med betalingene sine.

– Alle våre rådgivere får opplæring internt av psykologer for at vi bedre skal kunne hjelpe kunder og pårørende som strever, forklarer Peters.

I workshops med psykologer trener vi på kommunikasjonsteknikker og lærer om ulike typer psykiske plager og lidelser. 

–  Gjennom opplæringen forstår vi bedre hvordan vi kan møte kunder som står i sårbare situasjoner. Vi trener helt enkelt på å se mennesket og å være ivaretakende.

Slik kan vi videre sikre at du som kunde ikke blir påført unødvendig stress, og samtidig bidra til å skape en god relasjon mellom oss. Dette er ikke bare viktig for å ivareta ditt ve og vel, men også for å motivere deg til å betale ned på lånet ditt.

– En god relasjon til banken, handlingsrom og kompetanse, er tre viktige prinsipper som bidrar til å skape indre motivasjon hos kunden. Klarer vi å sørge for at disse tingene er på plass, er det større sjanse for at kunden får en følelse av å selv ha kontroll over sin egen økonomiske situasjon, forklarer Peters.

– Dette fremmer ikke bare handling, men bidrar også til å redusere risikoen for mislighold.

- Penger er ikke alt

Marius Rudberg er bankrådgiver hos oss, og jobber med oppfølging av kunder som ligger bakpå med nedbetaling av gjeld. Han forteller om en opplæring som har gjort han mer bevisst på hvilke situasjoner kundene hans faktisk befinner seg i.

– Opplæringen har vært en viktig påminnelse om at penger ikke er alt, selv om man jobber i bank. Det er harde tider og mange av kundene våre har det vanskelig, ikke bare med økonomien, men med alt stresser som følger med, forteller Rudberg, og fortsetter:

– Da er det viktig at kundene våre møter en imøtekommende og forståelsesfull rådgiver på andre enden av telefonlinja. 

Rudberg forklarer videre at mange er redde for å kontakte banken når de har problemer. Noen frykter å bli møtt med pekefingre, andre synes det er sårt å åpne seg om økonomiske problemer.  Det å bli møtt med forståelse og ivaretagelse hos oss i Bank2 er derfor veldig viktig for dem, forteller Rudberg.  

– Kundene sier selv at de får det mye lettere når de først har turt å prate med oss. Vi viser at det ikke trenger å være skummelt å snakke om økonomi, og at det finnes en vei ut av situasjonen de befinner seg i.

Gratis selvhjelpskurs

Bank2 har også laget en rekke selvhjelpsfilmer i samarbeid med gjeldsrådgiver og psykolog. Filmene viser hvordan du steg for steg kan ta kontroll over din egen økonomi, og hvordan du kan få hjelp dersom gjelden din har blitt uhåndterbar. Du får rett og slett hjelp til din økonomiske snuoperasjon.

For at flest mulig skal kunne få utbytte av filmene, ligger selvhjelpskurset gratis og tilgjengelig for alle, her på nettsiden vår. Peters oppfordrer også pårørende av mennesker i økonomisk krise til å se gjennom filmene.

– Ved hjelp av dette kurset kan pårørende få økt kompetanse, og dermed føle økt trygghet når de går frem for å hjelpe den de er glad i. Det er lettere å lytte til råd fra en person som er nær og en man stoler på, forklarer Peters.

Hjelp til de vi ikke kan hjelpe

Vi har samlet en rekke gode ressurser på våre nettsider, med formål å både hjelpe folk ut av gjeld, og å forebygge psykiske lidelser. Denne ressursbanken er nyttig for deg som eksisterende kunde, så vel som du som har fått avslag. Hele 95 % av søknadene vi mottar blir nemlig avslått – men kalde avslag har vi gått bort fra for lengst.

– Alle vil motta en forklaring på hvorfor søknaden deres har blitt avslått. De får også råd til hva som kan gjøres for å få en bedre økonomi, og hvor de kan få hjelp med uhåndterbar gjeld, forklarer Peters.

På nettsiden finner du ikke bare selvhjelpskurset vårt, men også artikler som kan hjelpe deg på veien fra kaos til kontroll. Der ligger også kontaktinformasjon til andre instanser, som kan hjelpe deg der vi ikke kan. Det finnes blant annet en rekke hjelpetelefoner som kan bistå når din økonomiske krise blir altoppslukende.

Låneeksempel: Nominell rente 7,25%. Effektiv rente 7,68% ved lån på 2 mill. over 25 år. Kostnad: kr 2 379 341,- Totalt: kr 4 379 341