Ofte stilte spørsmål om ny nettbank
Bank2 har fått nye Mine sider som erstatter den gamle nettbanken. Her har vi samlet svar på de vanligste spørsmålene. Har du flere spørsmål eller trenger hjelp? Ta gjerne kontakt med oss.
Ofte stilte spørsmål - Lån
-
Hvordan beregnes renten?
Renten beregnes basert på et år på 360 dager.
-
Hvor finner jeg årsoppgave?
Hver låntaker får tilsendt en kopi av årets årsoppgave. Lånet fordeles likt mellom låntakere. Låntakerne må da bli enige seg i mellom hvordan de deler opp fradragsberettigede poster mellom seg direkte i skattemelding. Du finner ofte stilte spørsmål om dette på Skatteetatens nettside.
-
Hvor finner jeg nedbetalingsplan?
Du vil finne de neste tre månedlige betalingene på Mine sider. Ønsker du hele nedbetalingsplanen kan du kontakte oss så hjelper vi deg.
-
Hvor finner jeg brev og dokumenter som før fantes i nettbanken?
Om du ikke rakk å skrive ut brev og dokumenter før 14. oktober kan du kontakte oss så hjelper vi deg.
-
Hvordan gjør jeg innbetalinger på lånet?
Kunder med avtalegiro (automatisk trekk) får ikke lenger tilsendt faktura, og den vil ikke lenger være tilgjengelig i arkivet. Neste beløp å betale vises alltid under «mine sider» på bank2.no.
Lånet tilbakebetales, som hovedregel, med avtalegiro eller eFaktura i månedlige terminer. Første betaling vil som regel skje gjennom faktura som mottas elektronisk enten via e-faktura eller Digipost. Hvis elektronisk fakturering ikke er mulig sendes fakturaen per post.
Om du betaler et høyere beløp enn terminbeløpet, blir overskuddet trukket fra neste faktura. Dermed blir terminbeløpet den neste måneden lavere enn vanlig.
Ønsker du å legge inn en ekstra innbetaling på lånet må dette skje manuelt ved å legge inn en melding med teksten «ekstra avdrag» i stedet for å bruke KID. Hvis betalingen ikke merkes med en melding og blir betalt med KID-nummeret, blir beløpet automatisk lagt til gode og trukket av ved neste faktura i stedet for å nedbetale lånet.
Ofte stilte spørsmål - Sparekonto
-
Kan jeg besøke banken for å få hjelp?
Du kan ikke lenger besøke banken for å få hjelp til dine banktjenester. Kontakt oss så hjelper vi deg.
-
Hvordan beregnes renten?
Rentedager for innskudd er faktiske dager, dvs. 365 dager eller 366 dager hvis det er et skuddår.
-
Kan jeg betale regninger fra sparekonto?
Det vil ikke være mulig å gjennomføre noen form for betaling fra din sparekonto til tredjeparter og heller ikke mulig å betale fakturaer/regninger.
-
Hva er maksimum innskudd?
Maksgrensen for nye innskudd på kontoen blir 2 millioner NOK totalt, i samsvar med den norske innskuddsgarantien. Det gjelder kun nye innskudd, eksisterende innskudd over 2 millioner NOK blir stående på konto.
-
Hvordan gjør jeg innskudd?
Når du skal overføre penger til din sparekonto hos oss må du overføre pengene til kontonummer 1503.22.22193 og samtidig oppgi ditt KID-nummer.
KID-nummeret tilsvarer ditt gamle kontonummer i Bank2, noe du også finner på Mine sider under "Kontooversikt". Dersom du prøver å overføre rett til ditt gamle kontonummer i Bank2 vil transaksjonen feile og summen blir automatisk tilbakeført.
-
Hvordan gjør jeg uttak?
På Mine sider kan du varsle oss om uttak og vi hjelper deg. Det kan ta opptil 3 virkedager å få pengene på konto.
OBS! Det vil kun være mulig å overføre dine innskudd til konto du har i andre banker, og som du på forhånd har oppgitt:
Du må logge inn på Mine sider etter 21. oktober 2024 for å oppgi en konto i norsk bank som du eier og som du kan overføre penger til. Det vil ikke være mulig å overføre pengene på sparekontoen til andre kontoer enn den du har oppgitt. Det er heller ikke mulig å gjennomføre noen form for betaling fra din sparekonto til tredjeparter og heller ikke mulig å betale fakturaer/regninger.