Refinansiert lånet i fjor? – Da kan du ha krav på skattefradrag

Har du refinansiert gjeld, tatt opp nytt lån eller byttet bank kan du kreve fradrag på skatten.

Skattemeldingen skal snart sendes inn, da er det viktig å ha kontroll på hvilke skattefradrag du er berettiget til. Noen utgifter er aldri forhåndsutfylt.

Disse reglene er ikke så godt kjent, og det er mange som går glipp av skattetrekk de har krav på.

Alle kostnader knyttet til refinansiering kan gi deg skattefradrag

Du får fradrag for alle gebyrer som er knyttet til lånopptak og refinansiering. Det gjelder blant annet etableringsgebyr, porto, behandlingsgebyr og innfrielsesgebyr.

Så lenge gebyrene er relatert til finansieringen kan du få fradrag. Det er uavhengig av hva gebyret kalles, og om det er din gamle eller nye bank som har belastet deg.

Skattefradrag for takstmann og tinglysning

Har boligen din steget i verdi kan du forhandle deg til bedre renter i banken, men da trenger du en verditakst. Utgifter til takstmann kan føres på skattemeldingen. Skatteetaten refunderer faktisk deler av utgiftene de har hatt for å få lavere rente. Dersom du må tinglyse en ny pantobligasjon ved refinansieringen kan du også føre dette som fradrag.

Vet ikke at de kan refinansiere

Ikke alle er klar over at det er mulig å refinansiere dyr og usikret gjeld. Mange betaler unødvendige mye i gjeldskostnader fordi de har flere parallelle gjeldsforpliktelser.

Forbrukslån kan gi en umiddelbar økonomisk frihet dersom du ikke har en bolig å stille som sikkerhet, men dessverre har slike lån høy rente. Det kan fort bli dyrt dersom du ikke betaler ned som planlagt.

Har du flere dyre smålån kan disse samles i ett stort lån. Du får bedre kontroll og forholder deg kun til en faktura i måneden. Det innebærer ikke at du blir gjeldfri, men du har mulighet til å kutte store månedlige utgifter.

Mange av kundene i Bank2 tar kontakt for å refinansiere flere dyre smålån. Bankens rådgivere bistår med å få oversikt, samle gjelden og lage en nedbetalingsplan. Med sikkerhet i egen bolig setter vi opp en låneramme som kan spare kundene våre for flere tusen kroner.

Ofte stilte spørsmål

Hvis du ikke fører alle kostnader ved refinansiering på skattemeldingen, går du glipp av fradrag du har rett på, noe som kan resultere i høyere skatt enn nødvendig.

Du kan dokumentere kostnader ved å samle kvitteringer og fakturaer for gebyrer, takstmannutgifter, tinglysning og andre relaterte kostnader. Disse bør legges ved skattemeldingen om nødvendig.

Fristen for å rapportere fradrag på skattemeldingen er vanligvis 30. april. Det er viktig å sende inn korrekt og fullstendig informasjon innen denne datoen for å unngå straff eller gebyrer.

Ja, du kan få skattefradrag for kostnader knyttet til refinansiering av forbrukslån, så lenge kostnadene er nødvendige og dokumenterbare.

Det spesifikke kravet er at kostnadene må være relatert til refinansiering av gjeld og må kunne dokumenteres med kvitteringer eller fakturaer. Dette inkluderer etableringsgebyr, takstmann, og tinglysning.

De vanligste feilene inkluderer å ikke føre alle relevante kostnader, feilaktig klassifisering av kostnader, og manglende dokumentasjon. Dette kan føre til tap av fradrag og mulige problemer med Skatteetaten.

Låneeksempel: Effektiv rente 8,55 % ved lån på 2 mill. over 25 år. Kostnad: kr. 2.622.146. Totalt: kr. 4.622.146.