Vi oppgraderer våre systemer!

I helgen 21. - 24. april oppgraderer vi systemene våre. Under finner du oversikt over hva dette betyr for deg som kunde.

Viktig å vite

Mobil og nettbanken vil være utilgjengelig fra fredag 21.april kl. 14:00 til og med søndag 23. april. Mandag 24. april vil du oppleve en ny nettbank med nye og forbedrede funksjoner. Den nye nettbanken vil du kjenne igjen fra Eika Mobilbank.

Betalinger og overføringer fra mobil- og nettbanken som er godkjente og ligger til forfall 2 år frem i tid vil vises i ny nettbank.
Dersom faktura har forfall enten 21, 22 eller 23. april vil denne bli betalt 24. april. Du trenger ikke gjøre noen endringer på dato. 

Lån som har forfall i helgen vil også bli betalt mandag. Dersom du gjør endringer på avtalen nå, kan du kan risikere å bli trukket to ganger. 

Det er ikke mulig å gjøre endringer eller opprette AvtaleGiro i perioden 19.04 til 24.04. AvtaleGiro som er godkjent og ligger til forfall trenger du ikke tenke på, men du kan ikke gjøre endringer på avtaler, slette avtalen eller opprette nye i perioden.

Frist for å utføre betalinger til utland er onsdag 19.04 kl. 08:00. Betalinger som er lagt med forfall etter denne dato, må legges inn på nytt etter 24.04. 

11. april stenger vi den gamle mobilbanken. Fra og med nå er det Eika Mobilbank du må laste ned og ta i bruk. Du kan lese mer om den her. 

Etter oppgraderingen vil det være nye beløpsgrenser for betalinger i mobil- og nettbanken. Beløpsgrensene har tidligere vært per transaksjon, men vil fra nå av være per kalendermåned. Du kan se og justere grensene i mobil- og nettbanken din, og vi oppfordrer til å justere grensene til et høyere nivå slik at betalingen blir gjennomført. Dersom grensene ikke blir justert, vil man oppleve å få feilmelding dersom betaling overskrider grensene.

Fremover vil fast forfallsdato være den 30. hver måned. Dersom du har valgt at lånet skal trekkes på siste dag i måneden, vil det bety at lånet trekkes den 30. hver måned fremover. (i februar blir det den 28.) 

I den nye nettbanken vil det ikke være mulig å godkjenne en annen nettbankbrukes eFaktura, slik det har vært mulig i den tidligere nettbanken. Vi jobber med å få på plass en fullmaktsløsning så snart som mulig, men det er foreløpig uvisst når dette kommer på plass.

Det er ikke mulig å bli kunde via nettsiden i denne perioden. Dersom du ønsker å opprette et kundeforhold med oss, kan du kontakte banken direkte. 

Telefonbanken er utilgjengelig i helgen 21.04 - 23.04. Dersom du ringer telefonbanken etter kl. 14:00, vil du få beskjed om at det ikke finnes en telebankavtale. Dette er på grunn av at systemene ikke er tilgjengelig mens oppgraderingen pågår. Fra mandag 24.04 vil du få en ny meny når du ringer til telefonbanken. 

Dette bør du vite om kort

BankID vil fungere som normalt hele helgen for signering av betalinger og innlogginger på ulike sider og tjenester, men det  vil ikke være mulig å endre passord eller gjenåpne brikken dersom den har blitt sperret. Du kan ikke logge inn i mobil- eller nettbank i helgen på grunn av systemoppgradering, men det er ikke på grunn av BankID.

Du kan betale som normalt i butikk og på nett med både ditt vanlige bankkort og ditt kredittkort. Du kan også bruke vipps som normalt. Les mer om hvordan Vipps påvirkes her

Etter helgen kan det ta opp til tre virkedager før din saldo er oppdatert i mobil- og nettbanken og i Vipps. Dette gjelder dersom du har brukt kortet ditt i løpet av helgen. Da tar det litt tid før vi får inn transaksjonene og postert de på kontoen din. 
Hvis du mener det ikke stemmer mandag formiddag, så gi det litt tid og sjekk igjen litt senere. 

Har du tidligere satt på sperre for netthandel på ditt bankkort, er det viktig at du skrur på dette igjen i din nye nettbank. 

Det gjør du enkelt slik: 

  • Logg inn i mobil- eller nettbanken.
  • Velg "kort" i menyen, og klikk på det kortet du ønsker å endre sperre på.
  • Velg "regionsperre og bruk" under "Om kortet", og sett "Vil du at kortet kan brukes til netthandel?" til "Nei".

Dersom du har hatt regionsperre på bankkortet ditt er det viktig at du setter på denne igjen i ny nettbank. Du kan selv velge hvilken regioner du ønsker å ha som standard for ditt kort. Husk å endre dersom du skal ut å reise, og skru på igjen etter du har kommet hjem. 
Slik endrer du: 

  • Åpne mobil eller nettbank
  • Velg "Kort" i menyen, og klikk på det kortet du ønsker å endre sperrer på
  • Velg "Regionsperre og bruk" og velg hvilke regioner du ønsker å sperre for bruk. 

Du kan betale med Google Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay som normalt. Dette gjelder også apper og strømmetjenester hvor du har lagt inn kortet. F. eks. parkeringsapper, Netflix, Spotify, Ruter med flere. 

Det vil ikke være mulig å slette eller legge til kort i løpet av helgen. Innleggelse av kort i apper inkludert Vipps kan være ustabilt mandag 24. april.

I ny nettbank vil det vil ikke være mulig for verger å bekrefte overføringer der det er satt krav om signering med to i forening. Det betyr at overføringer krever samtykke fra den andre vergen. Slike overføringer må gjennomføres og godkjennes ved oppmøte i banken. Alternativt kan verger i felleskap opprette en ny avtale hvis man aksepterer at en eller begge disponentene får lov til å godkjenne betalinger alene. En slik avtale settes opp ved oppmøte i banken.

Du kan sperre ditt kort som normalt via telefon til banken gjennom helgen 21. -23. april. Dersom du trenger nytt kort kan det bestilles i mobil- og nettbanken.

Det er begrensede muligheter for å produsere kort i perioden 14.04 - 24.04. Dersom du sperrer ditt kort i denne perioden vil nytt kort bli sendt ut i uke 17. Normalt tar det da 3 til 5 virkedager før du har kortet i posten. 

Nettbanken blir ny!

Ny og forbedret nettbank for bedre hverdagsflyt.

Vipps

Les mer om hvordan Vipps påvirkes i helgen.